Digitalizacja powoduje, że zanikają sztuczne granice w ochronie zdrowia: pomiędzy ambulatoryjną a stacjonarną opieką zdrowotną, pomiędzy leczeniem a zapobieganiem, zdrowiem a dobrym samopoczuciem, danymi miękkimi i twardymi.
Nowe technologie, jak urządzenia ubieralne (wearables) zbierające dane o parametrach zdrowia, stylu życia, diecie i wzorcach zachowań, dają coraz dokładniejszy, spersonalizowany obraz zdrowia każdego człowieka, który dodatkowo można uzupełniać o inne determinanty jak środowisko życia lub dane genetyczne. W ten sposób zdrowie i dobre samopoczucie zaczynają się zlewać w jeden stan opisywany subiektywnie, a nie obiektywnie jak ma to miejsce we współczesnej ochronie zdrowia.
Dlaczego to ważne? Między innymi dlatego, aby oparta na dowodach medycyna wychodziła naprzeciw różnym potrzebom ludzi, uwzględniając ich osobistą perspektywę. To, co dla jednych jest jedynie lekkim bólem głowy, dla osób bardziej wrażliwych jest stanem, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Po drugie, aby zapobiec kryzysowi nauki wynikającemu z erozji zaufania społecznego. Dzisiaj miliony osób szukają pomocy poza systemem zdrowia, gdyż nie znajdują rozwiązań dla swoich problemów, które niekoniecznie są chorobą, ale generują dyskomfort. Bezsenność, wypalenie zawodowe nie będące jeszcze zdiagnozowaną depresją, obciążenie psychiczne pod wpływem coraz szybszego trybu życia czy stres znacznie obniżają stan dobrego samopoczucia, a tym samym jakość życia. A ta, wraz z rozwojem gospodarczym, transformacją społeczną i rosnącym, choć nadal zróżnicowanym poziomem życia, ma coraz większe znaczenie.
Rozwój zdrowia cyfrowego, w tym rosnąca popularność inteligentnych zegarków mierzących jakość snu czy aktywność fizyczną oraz mobilnych aplikacji zdrowotnych potwierdza, że ludzie chcą mieć kontrolę nad swoim zdrowiem i samopoczuciem, szukają harmonii, której nie da się opisać terminologią medyczną.
W numerze 8/2020 polecamy:
„W ochronie zdrowia, pozornie atrakcyjna nisza może być dla startupów śmiertelną pułapką.”
Vishal Gulati, londyński inwestor Venture Capital
ZAMÓW PRENUMERATĘ w cenie 180 zł (12 numerów). Zamówienia: redakcja@osoz.pl
Czytaj kolejne wydania czasopisma z aplikacją OSOZNews (iOS, Android).
Wersja do czytania na komputerze: https://issuu.com/polishhealthcarejournal/docs/08_2020_osoz
Zachęcamy do lektury!
Redakcja Czasopisma
OSOZ Polska
redakcja@osoz.pl