Cyfrowo-analogowy model POZ

 

 

 

Fragment artykułu „Nowy model POZ, czyli jak cyfryzacja usuwa bariery w zdrowiu”

 

Aby wzmocnić rolę profilaktyki oraz podnieść standardy leczenia, potrzebna będzie głęboka zmiana obecnego modelu ochrony zdrowia. Pandemia pokazała, że ochrona zdrowia powinna być wkomponowana w codzienne życie pacjenta, łatwo dostępna, odbiurokratyzowana, obecna w domu oraz najbliższej okolicy, dopasowana do indywidualnego stylu życia. To pacjent powinien decydować, czy z problemem zdrowotnym udać się do lekarza rodzinnego, skonsultować go z aptekarzem albo zasięgnąć porady online.

 

Podczas pierwszej fali pandemii COVID-19 liczba konsultacji w ramach podstawowej opieki zdrowotnej spadła w Stanach Zjednoczonych o 51%, w Belgii o 50%, 30% w Anglii i 25% we Francji. W Polsce, w okresie od stycznia do lipca, odnotowano 12 000 000 mniej porad POZ. Według danych NFZ, w kwietniu 2020 roku udzielono ich 8 810 000.

 

W analogicznym okresie 2019 roku było to prawie 50% więcej – 13 120 000. Podobny poziom spadku zanotowano także w przypadku usług specjalistycznych (3 084 066 w 2020 roku i 7 104 737 w 2019 roku). Niektóre placówki służby zdrowia zostały zmuszone przejść na usługi teleopieki. W innych, linie telefoniczne były zajęte przez wiele dni, a wolne miejsca na wizyty online – niedostępne. […]

 

Cyfrowe zdrowie stwarza pacjentom nowe możliwości zarządzania zdrowiem w sposób tak łatwy, jak nigdy dotąd. Prawdą jest, że nadal wiele osób bardziej ufa lekarzowi niż systemowi sztucznej inteligencji w postaci chatbota, który ocenia stan zdrowia. I jest to zrozumiałe, bo wszystko co nowe budzi na początku nieufność.

 

Ale to się zmieni i jest niemal pewne, że pierwszy kontakt pacjenta z systemem zdrowia będzie zawsze kontaktem cyfrowym. Tak, aby z jednej strony szybko pomóc pacjentowi, a z drugiej zapewnić dobre wykorzystanie ograniczonych zasobów kadrowych – lekarzy i pielęgniarek. Decyzje dotyczące zdrowia będą oparte na dowodach naukowych, a nie domysłach, informacjach usłyszanych od znajomych albo przeczytanych w internecie. Zminimalizujemy liczbę błędów medycznych i lepiej wykorzystamy środki przeznaczane na ochronę zdrowia. Mając dostęp do danych, będzie można skuteczniej zapobiegać chorobom lub kontrolować schorzenia przewlekłe.

 

Powoli kształtuje się nowa podstawowa ochrona zdrowotna. Dzięki włączeniu elementu cyfrowego, będzie to system wychodzący naprzeciw podstawowej potrzebie pacjenta, jaką jest zdrowe i długie życie w dobrej formie.

 

W numerze 5/2021 polecamy:

 

  • Dr Google po dyplomie – nowatorski system oceny problemów dermatologicznych.
  • E-zdrowie czy opieka wirtualna? – wyniki naszej ankiety.
  • Jak sprawdza się nowy rachunek kosztów – pierwsze konkluzje.
  • Nowe aplikacje – terapia bezsenności od PZU Zdrowie, wytyczne ESC.
  • Zdrowie globalne 2021 – podsumowanie raportu Deloitte.
  • Afryka potrzebuje telemedycyny – Amit Thakker w wywiadzie dla OSOZ Polska.
  • Test równowagi – mało znany obowiązek administratora danych osobowych.
  • Dane, które ratują życie – wywiad z Andreą Ammon, Dyrektor ECDC.
  • AI (0): Lekarze (4) – o ukrytych motywach ludzi w dobie cyfryzacji.
  • Smartfon odczyta ciśnienie krwi z twarzy – rozwiązanie polskiego startupu.
  • Rynek farmaceutyczny po kryzysie – nowe, optymistyczne dane.

 

 

„Dzięki danym, coraz lepiej kontrolujemy rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych w czasie rzeczywistym.” 

Dr Andrea Ammon, Dyrektor Generalna Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC)

 

ZAMÓW PRENUMERATĘ w cenie 180 zł (12 numerów). Zamówienia: redakcja@osoz.pl

 

Czytaj kolejne wydania czasopisma z aplikacją OSOZNews (iOS, Android).

Wersja do czytania na komputerze: https://issuu.com/polishhealthcarejournal/docs/05_2021_osoz

Zachęcamy do lektury!

 

Redakcja Czasopisma

OSOZ Polska

redakcja@osoz.pl