ABC teleporad

Pandemia COVID-19 spowodowała upowszechnienie wirtualnych konsultacji medycznych. Jak przygotować się do udzielania wideo-porad pod względem technicznym i komunikacyjnym, aby nie odstępowały one jakością od wizyt w gabinecie lekarskim?

 

Teleporada nie jest po prostu rozmową telefoniczną albo połączeniem wideo z pacjentem. Brak fizycznego kontaktu ogranicza niektóre czynności, jak badanie fizykalne czy bieżąca obserwacja zachowania pacjenta. Kluczowa jest płynna komunikacja będąca efektem wdrożenia odpowiednich rozwiązań technicznych oraz dobrze zaprojektowanej procedury interakcji z pacjentem na odległość. Zakładając, że podmiot medyczny zapoznał się ze stanem prawnym w zakresie telemedycyny i określił zapotrzebowanie na sprzęt oraz personel, o ile nie chodzi o praktykę lekarza rodzinnego, jednym z pierwszych kroków jest wybór oprogramowania. Dziś można przebierać w ofercie rozwiązań telemedycznych.

 

Pamiętać należy o integracji z dotychczasowym systemem do organizacji wizyt i prowadzenia elektronicznej kartoteki pacjenta. Tak, aby w ramach jednego kalendarza pracy, pacjent mógł wybrać pomiędzy telewizytą a wizytą w gabinecie. Lekarz powinien się zastanowić, jak najlepiej podzielić grafik pracy, pamiętając o jednej zasadzie: teleporada może być bardziej angażująca od klasycznej wizyty więc lepiej nie planować jej w charakterze przerwy. System do teleporad, oprócz bezpiecznej transmisji danych i dobrej jakości połączenia, powinien posiadać możliwość przesłania przez pacjenta dokumentów ważnych z punktu widzenia konsultacji jeszcze przed rozpoczęciem połączenia. Obsługa wizyty musi być prosta i intuicyjna, ponieważ pacjenci mają różny poziom umiejętności cyfrowych. Do tego zalicza się potwierdzenie terminu lub jego odwołanie, sposób realizacji połączenia czy przekazania niezbędnych dokumentów przez lekarza (c.d. w czasopiśmie OSOZ).

 

W numerze 4/2020 polecamy:

 

  • Pandemia dezinformacji – fałszywe informacje na temat COVID-19 i SARS-CoV-2.
  • Luzowanie obostrzeń i nowe rozwiązania – podsumowanie marca/kwietnia w polityce zdrowotnej.
  • Mobilność w czasie ograniczeń – analiza danych (infografika). 
  • Raport specjalny – 10 ekspertów polskiego rynku ochrony zdrowia o potrzebach digitalizacji, jakie uświadomiła pandemia COVID-19
  • Plastikowy dotyk – o etyce w cyfrowej ochronie zdrowia
  • Czy RODO nadal nas obowiązuje – przetwarzanie danych w czasie kryzysu.
  • Felieton – epidemia ery mediów społecznościowych.
  • Innowacje – internetowe narzędzie pomaga ocenić ryzyko zakażenia koronawirusem.
  • Geografia aptek w Polsce – analiza rynku.

 

 

„W jakiej sytuacji znaleźlibyśmy się, gdybyśmy po raz kolejny przełożyli termin wdrożenia e-recepty?” 

Bartłomiej Wnuk, były Dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia

 

ZAMÓW PRENUMERATĘ w cenie 180 zł (12 numerów). Zamówienia: redakcja@osoz.pl

 

Czytaj kolejne wydania czasopisma z aplikacją OSOZNews (iOS, Android).

Wersja do czytania na komputerze: https://issuu.com/polishhealthcarejournal/docs/04_2020_osoz

Zachęcamy do lektury!

 

 

Redakcja Czasopisma

OSOZ Polska

redakcja@osoz.pl